mandag 5. januar 2009

Happy new year !

Hei,

Klokken er nå 3 på natten. I morgen skal vi opp tidlig. «Ikke legg deg så sent, Andreas. I morgen skal tidlig opp» var Randi-Lises siste ord før hu la seg. Jeg er trøtt og vet jeg burde ha sovet nå, men jeg følte meg så inspireRAD som svenskene ville ha sagt. Eller kanskje ikke. Er faktisk ufattelig dårlig i svensk. Men ja, følte meg inspirert til å skrive et blogginnlegg.

I de siste blogginnleggene har vi, uten å ha lagt merket til det selv, satt mye fokus på de negative tingene som har skjedd. Etter en samtale med Åke på msn før i kveld, hvor han påpekte dette tenkte jeg å få fram det som er bra med Australia og Bondi Beach.

Som dere vet bor vi i en leilighet på Bondi Beach. 8 minutter unnav stranden. En vanlig hverdag for oss er at Randi-Lise våkner før meg, venter ltt og vekker meg og får meg med på stranden. Jeg er vanskelig å få opp om morgenen og sover lenge om ingen vekker meg, så jeg synes synd på Randi-Lise der. Det pluss alt rotet mitt. Men det er en annen historie. Etter vi har stått opp bruker jeg litt tid før jeg er klar, på å smøre meg inn med solkrem for eksempel. Som regel tar vi med surfebrettene nedover. Ikke altid. Men ofte. Så går vi innom den lokale butikken her. Beach Road Supermarked. Der kjøper vi noe frokost før vi går videre til stranden. Er det bra bølger, surfer vi. Om ikke, bader vi. Ut i vannet er vi uansett. Vi bruker å være et par timer på stranden før vi drar tilbake. Når vi kommer hjem bruker vi å dusje for å få vekk alt saltet fra kroppen, og sanden fra håret, ørene og undertøyet. Sand kommer seg bokstavelig talt overalt. Og ikke bare litt sand, men imponerende mye sand.

Klokken klatrer fort mot fem-seks på kvelden og tid for mat. Som regel lager vi taco. Taco er billig, lett å lage, går fort å lage, og minimalt å vaske opp etterpå. 1 kg kjøtt her koster mellom 3 til 6 dollar, kommer an på tilbudet den dagen. Altså 15-30 k pr kg. «Bellig». Som fast-kunde Jan fra bunnpris ville sagt. På kveldene ser vi enten på tv, film, kino eller ute å feste litt. Som regel film. Svenskene leier mye film, og titter alltid på film. Og det er jo bra, for da slipper vi å kaste bort penger på film. Og det er faktisk ganske koselig å sitte en stor gjeng foran tvn med godteri og kos å se på film. Minner meg litt om filmkveldene hjemme. Sett bort ifra «Oh shit!» som er Tobias' favoritt utrykk under film.

Foresten så har Martin, kjæresten til Randi-Lise, for de som ikke visste det, kommet til Australia på besøk. Så hun er nå helt i hundre. Var. Han og han HAN reiser med. 50% «han» i èn setning. Ganske mye. Aaaanyways, surfekurset er 10 timer bussreise unna her, så de blir borte 2 dager, men de har jo 13 dager sammen etter det. Så det skal nok gå greit.

Nå tar Bjørn Eidsvåg av på ipoden. «Visst eg ber på mine kner, visst eg lover deg solskinn og 'NOE', visst eg gir deg alt du vil ha, vil du da bli glad» tror jeg han synger. Jeg hører på Bjørn Eidsvåg når jeg skal sove nemelig, maks avslappende musikk. Jeg liker faktisk et par av sangene også. Mange av de faktisk.

Fikk telefonsamtale fra min kjære mor tidligere i kveld, hvor jeg fikk fortalt at militæret har pushet fram innkallelse min fra 20. april Bodø til 26. mars stavanger. Det kom jo som litt sjokk, men vi får se hva vi gjør med den saken. Stay tuned, sier jeg bare.

Randi-Lise kommer med nyttårsaften i morgen med bilder og alt !

-A n d r e a s :D

Ingen kommentarer: